R-22 Futár, HA-4059

Rubik Ernő teljesítmény vitorlázógép családjának első tagja. A gép prototípusa még 1944-ben készült el Esztergomban. Kisebb módosítások után elkezdték a gép sorozatgyártását. Összesen 11 db épült belőle. Kitűnő repülési tulajdonságokkal rendelkezik. A korra jellemzően a gép kabinját kisebb plexi darabokból állították össze, ezért a kilátás eléggé korlátozott. Az 1950-es évek elején a legmodernebb magyar gépnek számított. A típust gyorsan továbbfejlesztették így készült el az R-22S Június 18 és a Super Futár változatok.

A HA-4059 lajstromjelű E-741 gyári számú gép 1948-49-ben épült az esztergomi Sportárú Termelő Vállalatnál. Először Karsai Endre berepülőpilótával emelkedett a levegőbe. A gép egész életében Miskolc térségében repült, 1960-ban selejtezték ki. Abban az időben a kiselejtezett gépeket el kellett égetni, megsemmisíteni. Az akkori miskolci hangármesternek, Shali Bálintnak köszönhetően a gépet elrejtették a hangár egyik kevésbé látogatottabb részébe, így megmenekült. A gép teljesen feledésbe merült egészen a 70-es évekig. A gép 1979-ben már kiállításra került a Farkashegyen megrendezett 50 éves a Magyar Vitorlázórepülés kiállításon. 1988-ban megkezdték a gép nagyjavítását, amelyben közreműködtek Poruben Gyula, Karsai András és még sokan mások. A rendszerváltás után a gép továbbra is Miskolcon repült egészen 2005-ig amikor Farkashegyre került. Később újra nagyjavítva lett, 2011-től ismét repülőképes állapotban van a legöregebb Magyar repülőgép.

Ma ez a gép az egyetlen fennmaradt példány ebből a típusból az egész világon.